Offerter för badrumsrenovering ger gråa hår

Det här med att skicka ut offerter för badrumsrenoveringar…det är en djungel för sig. De andra byggprojekten kan vara svåra, men dessa är knepigast. Inte bara för att badrummen har egna kravspecar, men kunderna har en helt annan nivå av förväntningar. Så när jag jobbar med badrumsrenoveringsofferter krävs det några extra koppar kaffe och en ängels tålamod.

Veckan börjar med en naiv optimism, förra veckans ångest är glömd och offerter för badrumsrenoveringar känns åter som en rimlig sysselsättning. Jag bollar siffror i mitt kalkylark och livet leker, ända tills den första kunden ringer om sin mottagna offert för badrumsrenovering. “Kan ni få ner priset lite?” Den ständiga frågan, som kommer som på posten (gamla posten, inte dagens skämt) med varje badrumsrenoveringsoffert. Jag förklarar artigt, medan jag skriker inombords, varför det inte är rea på golvvärme och deras specialtillverkade klinkers. Jag ger sedan upp för dagen och går vidare med andra projekt, enklare arbeten.

Nästa dag finns förstås nya förfrågningar efter offerter på badrumsrenoveringar att ta tag i. Balansen mellan att uppskatta de faktiska kostnaderna och att inte sätta en summa som kunden svimmar av är hårfin. Jag räknar och justerar och det är en förvånansvärt lugn dag, utan tjatiga samtal med prutning på redan pressade offerter för badrumsrenoveringen.

Onsdag är inget annat än kaos. Först är det en som har begärt en offert för sin badrumsrenovering, godkänt den och där projektet redan är startat, när denne plötsligt kommer på att den vill ha en bubbelpool. Jag försöker förklara varför det kommer bli dyrt och försena arbetet och varför det inte är inom den offert för badrumsrenoveringen som kunden redan fått. En annan ringer och har plötsligt insett hur uråldrigt deras rörsystem är och att det förmodligen innebär extra kostnader. Jag lovar att återkomma med en offert för den badrumsrenoveringen snarast möjligt, medan jag i huvudet räknar dagar till helgen.

Att skriva badrumsrenoveringsofferter är som att lägga pussel. Man flyttar runt siffror och trollar med knäna medan man försöker att inte skrämma kunderna som aldrig är beredda på slutsumman. Man önskar att någon, en endaste gång, hade ett hum om vad de efterfrågar utan att man behövde förklara det för dem. Framför allt att de hade bestämt sig för åtminstone ungefär hur de vill att resultatet ska bli innan de frågar om priserna, det är så mycket lättare att räkna en offert för en badrumsrenovering där kunden redan bestämt sig för vilken typ av kranar och om golvet måste rivas upp.

Hur som helst, till slut är ändå arbetsveckan över och man kan lämna den sista offerten för badrumsrenovering på skrivbordet för att göra klart nästa vecka. Rensa hjärnan och göra något annat innan man försöker få de sista posterna på plats, det kan faktiskt göra under med en paus. Och så får man mjukstarta den kommande veckan med att göra klart en badrumsrenoveringsoffert där grovjobbet redan är gjort. Men konstigt nog är optimismen tillbaka varje måndag, trots alla gråa hår veckan innan.

Facebook
Twitter
Pinterest
Reddit
Shape